Wedding Review: Kasut Pengantin


Bismillah

Secara tak rasminya, tahun 2017 adalah tahun kedua perkahwinan kami. Walaupun belum sampai 2 tahun sebab masih belum sampai pada bulannya, tapi saya tetap emphasize suami saya yang ini adalah tahun kedua. Kita kena tengok balik ke belakang (throwback) atas apa saja pencapaian dan perkara positif yang kita dah buat pada diri sendiri dan juga pada keluarga kecil kita.

Alhamdulillah banyak benda yang berubah pada diri kami terutamanya gaya hidup, sikap, dan motivasi. Matlamat kami lebih centered dan berpandu. Pengalaman lepas banyak buat kami masing-masing jadi matang dan bijak dalam membuat keputusan.

Haih. Nak review kasut pengantin je pun. Tapi intro dah nampak serius. Well well well...Cerita kali ini adalah berkenaan dengan kasut kahwin.
Sebelum kahwin lagi, saya sudah jatuh cinta dengan kasut jenis peep toe. Kasut ni memang sesuai dibuat kasut pengantin sebab cantik. Saya sudah pasang azam, kahwin nanti saya mahu peep toe. Beria sungguh sampai ada azam!

Suatu hari, saya berjalan di sebuah kedai di Bangi- Saya terjumpa peep toe warna sedondon dengan baju kahwin saya. Tapi peep toe ni polos tak ada sebarang bunga atau hiasan. Harga dah tersangat murah. Rm 40 saja. Cuba-cuba pakai pun~ Eh selesa lah juga! Tanpa berfikir panjang, saya terus beli. Kemahiran DIY sudah ada. Apa lagi~

Lama juga saya study idea nak hias kasut kahwin ni demi mencapai kepuasan peribadi. Tapi disebabkan banyak hal lain yang perlu difikirkan selain kasut, saya tak fikir panjang sangat. Beli sepasang kerongsang besar, terus lekat di bahagian depan kasut tu. 
Kerongsang yang dibeli
Saya lekatkan di bahagian depan kasut
Taraaaaa! Siaplah kasut kahwin, sama macam Christy Ng~
Nampak tak center sikit kerongsang tu. Tapi saya rasa ok sangat kalau nak dibandingkan sepasang kasut berharga RM249. Hahahah!
Saya guna hot glue gun saja untuk lekatkan kerongsang tu. Ok lah. Lekat elok dan tampak sempurna di hari bahagia. Tak payah beli kasut beratus.

Masa saya beli kerongsang besar tu, saya dapat sepasang kerongsang kecil percuma. Jadi saya lekatkan di setiap sisi luar kasut tu. Bila dua-tiga kali belek, saya rasa saya dah tak perlu hiasan lain sebab takut nanti sarat sangat. All good. Kasut kahwin saya nampak sempurna.
Untuk kenduri bertandang pula, saya pilih untuk beli kasut yang lebih decent. Tak larat dah nak DIY. Saya jumpa kasut Polo warna sedondon dengan baju kahwin. Dah. Habis cerita. 

Kita tak akan jumpa semuanya sesempurna yang kita impikan. Ideal condition never exist. Bab kasut ni satu dari beribu hal lain yang kita nak fikir masa nak kahwin. Jadi nasihat akak kepada adik-adik yang nak kahwin:

1. Pilihlah kasut yang selesa
2. Pertimbangkan juga bajet anda. Jangan sampai membazir sangat
3. Fikir dan cuba sebelum beli
4. Jangan excited sangat walaupun kau percaya yang kahwin tu sekali seumur hidup
5. Bersederhanalah dalam semua perkara

2 comments

  1. rietta suka kasut DIY tu....sangat cantik...kerongsang tu plak mmg betul2 muat dengan kasut...pndai buat...

    ReplyDelete