PAC Pegawai Tadbir dan Diplomatik 2017 Hari Pertama


Sedikit perkongsian untuk rakan-rakan yang akan menghadiri PAC 2017.

PAC akan dibahagikan kepada 2 hari.

Hari pertama

PAGI

Datang awal. Pukul 7 macamtu ok lah. Jangan lupa makan sedikit. Nak PAC memang tak lalu makan. Tapi sekurang-kurangnya makan sikit atau bawalah makanan dan air.
Selepas daftar, anda akan dapat nombor badan. Nombor badan ni adalah ID anda.
Tips berguna: Kalau ada kawan, datanglah sekali supaya boleh daftar sekali dan dapat nombor badan dekat-dekat. Sebab apa? Sebab nanti apa-apa aktiviti, pegawai akan bahagi ikut nombor badan. Contoh nombor 001 sampai 015 pergi buat aktiviti ni. Nombor 016 sampai 030 buat aktiviti ni. Jadi kebarangkalian untuk anda sekumpulan dengan kawan tu amatlah besar. Bukan apa...Nak dapat peer support!

Slot pagi secara umumnya adalah fitness test lah. Ada stesen tekanan darah, BMI, duduk dan jangkau. dan ujian genggaman tangan. Empat stesen ni akan anda buat secara bergilir-gilir ikut kumpulan macam yang saya cakap tadi. Jangan ambil enteng bab tekanan darah tu. Anda berdebar atau penat sikit pun boleh beri kesan pada nadi dan tekanan darah. Memanglah jururawat di situ akan bantu anda suruh rehatlah, tidurlah. Tapi bila dah tengok kawan-kawan dah lepas, kita je yang masih tersangkut kat stesen tu- Tak ke rasa tertekan?!
Tips: Bertenang, rehat cukup malam sebelumnya dan sewaktu ambil tekanan darah tu, pejam mata macam nak tidur tu. Kosongkan minda. Relaks tu akan bantu tekanan darah dan nadi anda jadi ok.

Bila dah habis, fitness test intensity meningkat kepada level yang lebih berat iaitu curl up dan bleep test. Curl up ni macam bangun tubi, tapi rasanya lebih lenient bab tak perlu lay flat kat lantai untuk setiap kali baring dan bangun, tapi agak strict bab tangan kena cecah garisan di sisi badan dan tak boleh angkat kaki.
Tips: Silalah berlatih.selepas tengok kaedahnya di YouTube. Yang perempuan, buatlah bagi lepas 21 kali. But don't too focus on that. Sebab nanti anda akan hanya aim untuk yang minimum saja. Buat lebih sebab nak yang terbaik.

Bila semua dah buat curl up test, be ready for bleep test. Untuk perempuan, buat paling kurang level 2, shuttle 6. Kalau lelaki, level 3 shuttle 5. Kalau lebih lagi baguslah sebab boleh top up skor pada penilaian lain yang mungkin kurang.
Tips: Please have stamina. Sebelum PAC tu, rajin-rajinkanlah diri pergi ke trek atau taman untuk berjoging. Tak payah buat bleep test pun takpe. Lari je pun dah ok untuk membina stamina.

Untuk pengetahun anda, BMI, duduk jangkau, genggaman tangan, curl up dan bleep test ni ada skor piawai tertentu. Semuanya bergantung kepada usia dan kemampuan anda. Siapa yang anggap BMI tak lepas je terus kena halau balik tu- It's a big WRONG. Anda akan go through semua dulu aktiviti pagi tu dan pegawai akan kumpul semua skor anda untuk dijumlahkan. Jumlah besar tu nanti yang akan menjadi mata anda dan menentukan samada anda lulus ujian kesihatan jasmani tu atau tidak. Jadi jangan bimbang dan cepat putus asa, OK!

Sebaik selesai ujian, anda akan makan tengahari. Alhamdulillah kan. Hati pun dah lega sebab dah lepas semua ujian (cuma tak berapa nak lega sangat sebab keputusan belum tahu lagi yaaaa!). Makanlah dengan senang hati. Rugi tau. Lauk sedap!
Selalunya keputusan akan diumumkan dalam pukul 2 petang. Jadi lepas makan tu, bolehlah rehat sekejap atau ke surau untuk solat Zuhur. Nak study tajuk tajuk esei pun nampak macam over confident dan show off kan. Hahahaha!

PETANG

Selepas solat, bolehlah bersiap sedia untuk tunggu keputusan UKJK. Macam di tempat saya, semua calon perlu berbaris ikut nombor badan dan mereka akan tampal pelekat 'BERJAYA' dan terus ke kanan menuju ke bilik seminar untuk jawab soalan esei. Yang gagal pula akan ke kiri dan...Haih~ very dramatic. Tapi menurut pegawai di situ, it was not too dramatic compared to previous PAC sebab PAC sekarang balik macam tu je. PAC dulu-dulu- Kalau kena balik, memang balik macam tersingkir AF. Maknanya kena sorong beg sekali sebab calon bermalam di pusat PAC. Ohh!

Golongan yang ke kanan tu, terus ambil tempat dan keluarkanlah alat tulis dan kad pengenalan. Esei BM akan berlangsung selama 30 minit, rehat dalam 10 minit dan akan terus jawab esei BI. Disebabkan dah lama tak menulis, pasti tangan anda akan lenguh dan terasa sakit. Sangat! Tapi apakan daya. Perjuangan satu jam tu adalah demi masa depan yang lebih cerah. Maka buatlah yang terbaik.
Tips: Banyakkan membaca sekurang-kurangnya akhbar perdana. Peka dengan isu semasa dan sebarang isu yang 'panas' dan kerap menjadi bualan. Banyakkan juga menonton rancangan tv yang berinformatif seperti berita semasa supaya kita dapat 'tangkap' cerita-cerita penting. Dalam esei tu, gunakan kerangka berikut:
Pendahuluan:
Isi 1:
Isi 2:
Isi 3:
Penutup:
Jangan panjang sangat sampai macam esei SPM tu. Dengan tempoh 30 minit yang ada, saya yakin kerangka di atas sudah mencukupi.

Dalam pukul 4 petang (lebih kurang), anda akan memasuki sesi LDK pula. Dalam LDK ni akan ada lebih kurang dua modul. Tujuan LDK ini adalah untuk menilai anda secara individu. Setiap kumpulan akan ada seorang penilai yang tugasnya hanya akan memerhatikan anda, setiap gerak geri anda dan sikap anda.
Tips: Jangan main telefon bimbit. Jangan selfie. Jangan korek hidung. Bekerja dalam kumpulan dan bertolak ansurlah. Tapi kadang-kadang sikap ni bukan boleh dibuat-buat atau dibangunkan dalam tempoh sehari. Kalau sebelum ni kita memang jenis yang kasar dengan colleague di pejabat, jadi tak mustahil kita juga akan bersikap begitu dalam LDK PAC. Apa yang saya boleh nasihatkan adalah behave yourselves.

Selesai LDK, anda akan mencabut undi tajuk pengucapan awam Bahasa Melayu dan juga Bahasa Inggeris yang akan diadakan pada hari kedua PAC.
Tak ada tips sebab tajuk yang diberikan sangat rawak dan umum. Tapi memandangkan pihak SPA beri anda masa satu malam untuk duduk dan fikir, saya yakin anda dapat buat dengan baik.
Oh ada tips!:
Dalam pengucapan awam tu, gunakan kerangka yang sama seperti anda menulis esei:
Pendahuluan:
Isi 1:
Isi 2:
Isi 3:
Penutup:
Berlatih bercakap dan kawal masa kerana anda hanya ada 5 minit tempoh untuk bercakap.

Selesai hari pertama. Balik untuk makan malam dan bersedialah untuk duduk dan menelaah tajuk pengucapan awam anda.
* PAC Januari 2017 dijalankan selama dua hari dan penginapan tidak disediakan.
* Tunggu entri seterusnya untuk cerita PAC hari kedua.
* Saya tak akan letak sebarang gambar PAC kerana ia dianggap sulit. Saya cuma kongsi tips dan pengalaman peribadi saja.

Dahlia

5 comments

  1. Wassalam Alifah. Batch saya 80 orang. Yang hadir 52 sahaja. Yang lepas ke hari kedua dalam 40 org sahaja.

    ReplyDelete
  2. Salam.. sy dapat ke pac untuk jawatan pegawai pembangunan masyarakat s41. Memang program ni berlansung selama 2 hari ke..

    ReplyDelete
  3. Wsalam nabila. Kena cek email panggilan pac dari spa. Saya tak pasti sebab saya tak pernah attent pac s41.

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum. Saya ni salah seorang calon PTD tahun ni. Ada tak sape-sape yang tahu cara log-in untuk peperiksaan psikometrik PTD? Ada 2 column yang minta kita untuk masukkan kad pengenalan, tapi bila saya masukkan nombor kad pengenalan, dia reject balik. Minta tolong sape-sape yang tahu untuk jawabkan. Terima kasih.

    ReplyDelete