Untuk Pencinta Ikan Patin Temerloh


Bismillah

Dah nama pun orang Pahang, Temerloh pula tu, kan~ Wajarlah ikan patin menjadi buruan wajib. Kalau bukan asal Pahang pun, kebanyakan tetamu emak dan abah selalunya akan 'minta' dihidang dengan patin terutamanya patin masak tempoyak. Slurrrp!

Hari ini saya nak kongsikan gerai menjual patin yang selalu kami pergi dan beli ikan patin. Kami sekeluarga bertuah sebab ada akses ke Temerloh melalui jalan lama (Jalan KL- Kuantan-Kuantan-KL) yang bukan melalui LPT tu. Di situlah terletaknya banyak gerai menjual ikan air tawar terutamanya patin yang menjadi identiti penduduk Temerloh.
Bagi yang tak pasti, anda boleh mencari lokasi Hospital Temerloh dan di sepanjang jalan tu memang banyaklah gerai ikan ini di tepi-tepi jalan.

Salah satu gerai kegemaran emak adalah gerai ini. Terletak betul-betul di tepi jalan besar KL- Kuantan (menghala ke Kuantan) dan betul-betul sebaik melewati simpang Hospital Temerloh, dari jauh sudah boleh nampak papan tanda gerai ni. Papan tanda pun bukan yang canggih-manggih; conteng pakai cat saja, tapi jelas lagi nyata. Kalau tak nampak juga, mungkin kedai tu tutup, atau kalau masih tak nampak juga walau papan tanda tu jelas terpampang- Itu namanya pendek usia.
Papan tanda yang wajib saya peka kalau balik dari bandar Temerloh atau KL :P
Kebanyakan peniaga patin akan buat kolam kaca macam ini. Dari jauh lagi sudah boleh nampak ikan-ikan patin melambai. Itu yang kadang-kadang boleh jadi punca kemalangan. Mata tengok ikan, tangan, kaki dan anggota badan tengah fokus memandu.
Fatin. Kata Kak Budi Ibu Mertuaku~
Yang bagusnya gerai ni, siap ada disediakan nombor telefon kalau nak minta reserve. Nak tempah dua ekor boleh, nak tempah untuk kenduri pun boleh katanya. Tapi kalau nak banyak tu, janganlah tempah hari ini, esok mau ambil ya. Itu tak patut. Boleh simpan nombor yang ditulis dengan dakwat biru tu ok~
Waktu operasi: Waktu pejabat
Gerai ni juga ada menjual bahan-bahan lain untuk masakan patin. Serai, lengkuas, dan kadang-kadang ada juga daun kesum. Jadi tak payah nak patah balik pergi pasaraya semata-mata untuk dapatkan sekuntum bunga kantan tu
Selamat berpatinlah ye.

This is Temerloh, wehhhhh~!


2 comments

  1. pernah merasa secubit isi ikn patin.. sedap.. =)

    ReplyDelete
  2. Saya bukanlah peminat tegar patin sgt. ye mungkin ada y tak gemar patin sbb dia ada lemak. tapi kalau takat makan biasa2 tu, saya ok lah. ada org y fanatik dgn patin smpai hirup kuah tempoyak tu tau. haahhaha

    ReplyDelete