Siri Gongju: Gongsanseong Fortress


Bismillah...

Entri permulaan ini, saya akan kongsikan macamana saya ke Gongju, dan destinasi pertama saya. 
Gongju ni terletak di luar daerah kediaman saya, tapi masih boleh dijejaki dengan intercity bus selama lebih kurang satu jam sahaja.

Bas 604 menghala ke KINS, menyeberang jalan dan tunggu bas 911 menghala ke Yuseong. Di Yuseong, kami ke stesen intercity bus dan membeli tiket terus ke Gongju berharga KWN3100.
Sebelum kita pergi lebih jauh, saya bagitahu awal-awal kos saya ke Gongju ni.

Bas 604, transit 911: KWN1100 x 2 = KWN2200
Intercity bus ke Gongju: KWN3100 x 2= KWN6200
Teksi untuk bergerak dari satu tempat ke satu tempat: KWN3500 (seorang)
Jumlah: KWN11900 = RM36

Makan? Tak ada. Kami bawa bekal dan berkelah.

Nampak tak tanda arah Yuseong tu? Ha. Betul lah tu~
Ini rupa intercity bus mereka. Alah...macam bas ekspress kita di Malaysia. Bezanya mereka lebih berdisiplin , teratur dan bersih dari kita. Terasa? Nasiblah~
Stesen bas mereka. Kecil je :)
Antara pemandangan indah semasa dalam perjalanan.
Perjalanan dengan intercity bus dari Yuseong ke Gongju mengambil masa lebih kurang satu jam. Perjalanan pun sangat selesa. Rasanya ini pertama kali saya tak tidur dalam bas ekspres. Kalau kat Malaysia, 3 jam perjalanan, 3 jam lah saya tidur. Hahah~
Sebaik sampai di stesen bas Gongju, kami dibantu oleh pekerja kaunter. Stesen bas mereka memang dah bersedia untuk menerima pelancong sebab mereka tahu Gongju adalah salah satu tarikan utama. Staf mereka agak lemah dalam bahasa Inggeris, tetapi masih berusaha bersungguh-sungguh untuk membantu kami :)
Peta kawasan. Kalau nak ikutkan hati, memang nak habiskan semua...Tapi apakan daya~ Satu hari memang tak cukup!
Gongsanseong Fortress.
Tempatnya sangat mendamaikan. Gambar ini saya ambil sebaik kami mendaki kubu. Di situ ada tempat duduk dan kami mengambil keputusan...
...untuk menjamu selera makanan tengahari kami di situ. Ini menu yang Kak Ammar masak. Pandai sungguh kakak saya nan seorang ni memasak. Cukup untuk perut empat orang dan Kai (Thailand) dan Tenten (Filipina) pun gembira. Alhamdulillah kenyang!
Sebaik makan, kami menjamu mata pula.
Ok masa ni rasa nak terjun je dalam flower bushes ni. Cantik sangat!
Antara pemandangan bandar kecil Gongju dari atas kubu
Seperti biasa, gambar orang gayat memang selalu mengecewakan. Maaf
Masa ni saya ambil gambar Tenten dan Kak Ammar sambil pegang tangan Kai. Gayat punya pasal.
Mendaki lagi. Memang sepanjang mendaki, saya ditertawakan oleh mereka. Mana tak gayat...sebelah kanan jalan mendaki tu gaung.
Tak percaya? Ha. Bahaya :p
Tangganya pun bukan tangga batu. Hanya batang kayu yang dipasak dengan kayu kecil. Fuh. memang mencabar!
Tapi selepas setiap kali berperang dengan diri sendiri, saya akan dihadiahi dengan pemandangan indah macam ni. Subhanallah. Cantiknya!
Kai. Banyak benda yang positif tentang beliau. Kalau anda nak tahu, beliau merupakan seorang pensyarah berpangkat Dr. di negaranya. Yep, Dr. Kai. Malah, umur beliau lebih kurang dengan umur emak. Tapi apabila kami bersama, beliau tak pernah izinkan saya panggil dia Dr. malah kami tak ubah seperti rakan. Beliau sangat baik dan penuh dengan sifat keibuan. Dalam diam, saya kagum. Humanity sometimes overpass the boundaries.
Rasanya ini puncak paling tinggi di kubu ni. Kami boleh nampak kesemua empat jambatan di Gongju. Memang rasa nak tepuk bahu sendiri. Kalau kat Malaysia, memang tak akan terbuat semua benda ni.
Menuruni kubu. Masih dijamu dengan pemandangan cantik.
Penamat kembara kubu kami berakhir di sini. Haha. Maaflah. Tapi saya suka idea tandas mereka ni. Kreatif dan convenient. Kat Malaysia ada? Kalau ada pun, tak semua tempat kan. Mereka di sini sangat mesra wanita (yang beranak kecil), OKU dan warga tua.

Alhamdulillah selesai cerita Gongsanseong Firtress yang menuntut kesabaran untuk saya mendaki sekali lagi selepas Gyeryong Mountain.

Antara pengajaran yang diperolehi:

Satu: Jangan mudah putus asa sebelum mencuba
Dua: Syukur dengan nikmat kesihatan, kesempurnaan pancaindera dan ilmu pengetahuan yang dipinjamkanNya untuk kita menilai setiap apa yang terjadi
Tiga: Iman dan Islam adalah nikmat yang perlu disyukuri
Empat: Perlu berusaha menjalankan tanggungjawab sebagai seorang Muslim walau dalam apa juga keadaan
Lima: Berbuat baik dengan semua orang, Insya Allah akan dibalas dengan kebaikan juga

Tunggu cerita saya untuk siri Gongju yang lain.

Salam sayang,
Dhiya

No comments