17 Nov 2013: Kembali Ke Malaysia

Bismillah...

4.30 pagi @ Daejeon Korea Selatan

Rumah tamu mewah tu sudah mula riuh rendah. Kami bertiga dah mula bangun dan bersiap-siap. Bas akan sampai jam 6 pagi untuk membawa kami ke Lapangan Terbang Incheon bagi menaiki penerbangan MAS ke Malaysia jam 11 pagi.
Macam-macam perasaan dalam hati. Lapan minggu yang penuh kenangan pahit dan manis akan mula tersimpan dalam kotak kenangan. Entah bilalah lagi saya akan jejak negara luar. Peluang ini pun orang yang beri. Kalau nak harapkan duit sendiri, memang tak mampu.

Perjalanan mengambil masa dua jam setengah. Sebaik sampai, kami tak ada masa untuk berjalan-jalan sebab perlu terus check-in luggage. Tak mengejutkan kalau beg saya terlebih berat. Memang dah jangka dan saya dah bersedia dengan RM195 sebagai 'denda'. Lantaklah. Janji barang-barang saya, dan saya semuanya lepas balik ke Malaysia!

Wajah gembira nak balik Malaysia. (Padahal dalam hati sayu gilaaaaa)
Ini semua drama je ni. Yep, kami bersepuluh. Dalam lapan minggu tu, kami hidup macam adik beradik. Masa dah nak berpisah ni, memang sayu jugalah.
Ini beg-beg saya yang terlebih berat tu.

Kami tak menunggu lama. Jalan-jalan tak sampai sejam di free-duty shops, dah terus menunggu untuk masuk ke dalam perut kapal. Masa ni dah mula nampak ramai orang Malaysia. Terasa macam jakun sekejap sebab dah lapan minggu hidup dikelilingi oleh orang Korea.

11 pagi @ Lapangan Terbang Antarabangsa Incheon, Korea Selatan

Macam mimpi, jam 11 pagi waktu Korea, kami pun berlepas pulang ke Malaysia.
Saya cuma mampu bisikkan dalam hati; Selamat tinggal bumi Korea! Semoga saya berpeluang untuk datang lagi dan mengambil segala yang baik dari negara ini.

Menu makan tengahari. Nikmatnya dapat makan daging setelah lapan minggu. Terasa Malaysia sangat membahagiakan! Haha~
Penerbangan mengambil masa lebih kurang 7 jam. Semuanya lancar. Tak ada turbulence yang teruk sangat walaupun kami dikatakan 'berselisih' dengan Taufan Haiyan di Filipina. Saya sempat menonton filem Despicable Me 2. Selebihnya, masih tak boleh tidur pun sebab masih teringat turbulence dalam penerbangan datang ke Korea 2 bulan lepas semasa menaiki Korean Air. Dasyat sangat sampai masuk dalam mimpi.
Selebihnya melayan perasaan sambil sekejap-sekejap melihat maklumat penerbangan. Terasa lambat sangat nak sampai!
Half-way home!
Akan merindui Seoul dan seluruh isinya sebagai kenangan terindah yang mematangkan.
 Selepas 7 jam penerbangan, kami akhirnya sampai. Ya Allah...
Tuhan sahaja yang tahu betapa gembiranya saya. Bumi ini terlalu bertuah untuk saya tinggalkan sebegitu lama. 8 minggu, cukuplah!
5 petang @ Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur

Selesai semua urusan, saya hanya tiba di balai ketibaan dalam lebih kurang 5.30 petang. Terima kasih Elis yang sudi jemput saya betul-betul depan arrival. Rasa bersalah pula sebab tak dapat belikan minyak wangi kirimannya. Ya Allah, maaf sangat sebab memang saya tersilap.

Kami terus ke gerai ikan bakar di Bagan Lalang untuk makan malam. Memang surprise sangat. Katanya untuk meraikan manusia yang dah dua bulan tak makan lauk Malaysia. Cisss!

10 malam, KTSN Kuala Lumpur

Terussss...saya kemudiannya mendaftar masuk ke rumah tamu KTSN di Kuala Lumpur untuk satu malam sebelum pulang ke Pahang. Kalau terus balik lepas arrival tadi, memang tak sempat sebab bas terakhir saya di Kuala Lumpur pada jam 8 malam. Kelam kabut pun tak bagus juga.

Maka bermalamlah saya ala-ala pelajar universiti di kampus KTSN dan saya mula merindui KTHO di Bangi....
Demikianlah cerita 17 November saya yang hampir memakan masa 24 jam. Penat, sakit badan dan rasa nak tercabut segala sendi. All in all, saya dah selamat sampai ke tanah air dan berazam untuk merencana hidup saya dengan lebih kemas lagi. Pengalaman bermastautin di negara yang sangat maju dan bertamadun buat saya ingin mencontohi sifat baik mereka.

Tunggu cerita yang akan datang, ya!