Cycle Meeting Story


Bismillah

Minggu lepas aku memang tak sempat menyandar pun di ofis. Cycle Meeting is always a hectic program organized by our department. 
Untuk yang tak tahu, cycle meeting (cm) is a meeting that serves to review the company's activity especially pharma company tempat aku kerja ni, cm memang biasa terutamanya di kalangan sales and marketing department to review their activities, some refresher trainings, workshops and assessment untuk menilai pencapaian mereka. 
So fungsi aku adalah duta cm. Aku dah pegang portfolio cm sebelum aku bersalinkan Nuha lagi. Aku (of course) dibantu oleh team mate aku akan tetapkan tarikh dan tempat, sediakan agenda dan delegate tugas untuk content cm. On the day itself, aku adalah emcee, floor manager dan runner yang pastikan everything is smooth.

This year's cm is totally different. Due to Covid-19, kami buat keputusan untuk organize cm secara maya. Kami pilih untuk guna Zoom. Actually ada satu lagi option which is Microsoft Teams tapi bos memang dah selesa dengan Zoom so kita proceed jelah. Nanti aku explore Teams untuk future virtual cm or any other meetings. Before the meeting, kami buat 3 kali dry run untuk pastikan the platform is technically okay to serve us for 5 days. 

Apart from that, aku dan team mates aku busy dengan penyediaan learning materials. Setiap dari kami kena prepare 2 materials (2 ppt slides) untuk mengisi agenda cm. Penat otak weh. Tak cukup dengan tu, HR datang kat aku bagitau ada new PS yang akan masuk just 2 weeks before cm so aku perlu arrange product training pulak. Aku geram betul dengan deorang ni. Tak boleh ke bincang dulu dengan kami. Kerja kami jadi bertambah sebab tak boleh elak product training new PS tu, alasannya sebab HR dah hire. Aku memang red flag HR kalau dalam part ni. Dalam pada orang dok kelam kabut untuk cm, dia boleh datang atur benda lain untuk kami. 

On the day of cm, aku datang awal sebab nak pastikan semua okay. Biasalah, first day memang akan ada hiccups punyalah kan. Aku pun nervous juga sebab kena jadi emcee ala-ala Youtuber yang bercakap sorang-sorang depan kamera. Ya Allah awkward nya! 
Day 2 onwards, aku dah get used with my tasks.Dah expert kononnya. Terus berangan nak buka YouTube channel sendiri. Jangan lupa subscribe my channel nanti ya! Hahhahaha!

On the last day, ada assessment untuk anak-anak buah sales aku. Aku belajar benda baru kat sini on how to create paperless assessment. It's a useful experience sebab selama ni kami buat cara conventional je. Untuk assessment, aku guna Microsoft Forms. Senang dan sangat user friendly. Dah siap tanda dan dah dapat marks pun. Cepat gila.
On the last day juga bos hod aku buat surprise dengan rakaman performance Roar by Ketty Perry. Dia main piano, feat with guitar from PS Sabah, and the singer also PS from Sabah. Persembahan mereka ni dapat standing ovation sambil-sambil dapat virtual applause. Gilalaahhhhhh. Aku diam-diam admire dengan bos hod aku ni. Dah la pandai (Phd holder from UK), berbakat, lawa pulak tu. Auuuuuch!

During the 5 days tu juga, kami anjurkan pertandingan TikTok. Bos besar cakap dia akan bagi cash prize RM500 untuk dua pemenang asalkan be creative untuk promote product kita. Budak-budak muda from sales ni suka sangatlah! So on the last day, kami terima 6 penyertaan dan umumkan 2 pemenang bertuah tu. Lagi terkejut bila bos besar umumkan yang lagi 4 penyertaan tu dia akan bagi RM200! Ya Allah aku menyesal aku tak join! Hahahahahaha!
Btw aku dah tualah. TikTok is not my things.

Overall semua pun happy dengan virtual cm ni. Walaupun penat, berlari ke sana ke sini dalam ofis, dropped out, video lagging and many more, tapi aku rasa aku dan team aku dah berjaya buat semua orang especially our guesses (sales people) happy dan selesa dengan cm ni. But according to the feedback, mereka masih prefer physical cm sebab lebih ada jiwa katanya. Eleh cakap jelah kau nak check-in dan makan-sedap-sedap kan. Aku okay je kalau takat check-in dalam Klang Valley ni sebab aku tak kisah untuk keluar duit sendiri bawa keluarga! For me, keluarga dan kerjaya sama penting. Aku bersyukur sebab bos besar dan bos hod serta team mate aku sangat faham dengan keadaan aku. Mereka tak pernah komen banyak. Bila aku dah willing nak angkut suami dan anak aku sekali during cm, itu maknanya aku bersedia menggalas kedua-duanya- kerja dan keluarga dalam masa yang sama!

Terima kasih semua yang ada dengan aku during this cm. Korang memang best. Thanks sebab terima flaws aku. Aku akan pastikan aku buat yang lebih baik lagi di mana akan datang!
Sorry guys aku tak letak gambar cm sebab it's more to screenshot of the contents dan wajah-wajah peserta je. Lagi pun aku memang takkan disclose more about my personal life. Cuma kalau korang nak tau details tentang Zoom.com, Microsoft Teams and Forms, agenda or anything related- Boleh tanya kat komen atau boleh email aku ya?

Sesiapa yang sama platform perjuangan dengan aku- All the best!

Dhiya Dahlia
I am working in pharma co.

2 comments