Rendang Minang (Apabila suami ada lebih Vitamin R)


Bismillah

Lately saya memang kurang memasak. Janganlah tanya kenapa. Tapi yang pasti saya dianugerahkan suami yang walaupun sibuk, tapi dia rajin dan pandai memasak, lebih lebih lagi kalau terlebih vitamin R (R=rajin). 

Baru-baru ni dia tengok peti ais macam penuh dan sempurna je keperluan di dalamnya. Jadi idea dia pun bercambah-cambah macam taugeh. Dalam banyak-banyak makanan, dia sebut nak masak rendang minang. Jadinya kerja saya adalah masak nasi putih sajalah.

Suami saya ni sejenis yang kalau dia memasak, jangan kacau dia di dapur. Saya ni pulak kalau tengok dia memasak, asyik tak kena je cara dia. Jadi saya prefer mengemas rumah atau mendobi dan tak ganggu kerja masing-masing. Hahahha! Dia ni sebenarnya boleh je diharap buat dari awal sampai siap. Nanti saya akan masuk ke dapur untuk tolong menghidang saja. Cumalah biasalah, cara kita dengan dia berbeza, nanti bergaduh je kerjanya kat dapur~
Sejam dua berpung-pang di dapur, saya lantakkan je. Janji lauknya siap dan dapur saya dikemas balik. Maka jadilah lauk rendang minang hasil air tangan suami saya. Lauk lain tak ada pun. Makan je dengan nasi panas dan air lemon pudina. Alhamdulillah kenyang.

Resepi? Resepi ni bukan reka-reka. Kami pun rujuk kepada blog orang lain. Jadi kalau teringin nak masak rendang minang macam suami saya masak ni, anda boleh tengok resepi dan caranya di sini. Kami pun bukan chef hebat. Masih belajar-belajar.

*Sekarang tengah aktif buat projek susun stok dalam peti ais. Doakan kami ya. Nanti kalau menjadi, kami akan kongsikan bagaimana kami lakukannya dan apa tipsnya. Semoga istiqamah dan bersemangat untuk memasak dari dapur sendiri dan juga dari hati.

Selamat mencuba!
Dhiya

1 comment