Pengalaman Trimester Kedua


Bismillah

Alhamdulillah

Kali ni aku nak kongsikan sedikit pengalaman yang dilalui dalam trimester kedua kehamilan aku. Kalau ditanya dalam tiga trimester, yang mana paling best- Aku akan jawab trimester kedua nilah yang paling best!

Sebab?
Masuk je trimester kedua ni- Segala loya, lemau, lemah, malas dan dedar badan aku hilang dan aku kembali menjadi Dhiya yang asal. Rasa cergas, ceria dan cantik~ Sumpah tak tipu!
Memang syukur sangat. Loya aku hilang entah ke mana. Aku dapat menjalani kehidupan seperti biasa. Baby bump pun tak nampak sangat, menjadikan aku rasa macam biasa dan orang pun tak tahu yang aku mengandung. Huhuhu!

Paling seronok, dalam trimester kedua ni lah aku dan suami terbang ke Krabi naik Air Asia tanpa memaklumkan kepada mereka pun yang aku mengandung. (Nanti aku cerita pasal pengalaman guna Air Asia ni sewaktu mengandung. Macam mana aku terpaksa batalkan tiket aku dan terpaksa go through banyak benda untuk membolehkan aku terbang juga; masa tu nak ke Pulau Pinang je punnnn~)
Masa di Krabi, bukan main juga aku enjoy. Island hopping dua hari berturut-turut. Lepas tu tak lekat di hotel. Asyik berjalan (I mean memang berjalan kaki, okay!). Ligat sangat sangat~ Suami aku pun bimbang juga. Minah ni kemain seronok ke sana ke mari tak reti duduk diam dan aku juga macam lupa yang aku mengandung. Huhuhu!

Tapi dalam pada berseronok, aku tak nafikan yang aku jaga juga langkah aku. Tak la lasak sangat. Tak la aku terjun laut sakan sangat. Makan pun jaga juga. Bukan main sumbat je. Cuma nak bagitahu yang trimester kedua aku sangat indah.

Rutin harian aku pun ok. Pergi kerja macam biasa. Pagi suami aku hantar, balik aku sendiri yang minta balik sendiri naik tren sebab aku rasa aku boleh. Lagipun, sambil duduk dalam tren tulah peluang aku nak baca Quran. Cuma selama aku naik tren, aku tak pernah dapat priority seat tu sebab aku faham orang sekeliling tak sedar pun yang aku mengandung. Bukan sebab aku gemuk, tapi baby bump aku memang tak nampak! Hahahhaah!
Kadang-kadang aku tak kisah pun. Tapi ada hari-hari yang aku penat, aku mengharap la juga nak duduk. Huhuhu~

Di rumah, aku pun dah boleh buat semua house chores dengan baik. Tak penat dan tak de lah menangis sebab tertekan dan apa-apa. Suami aku pun sangat supportive. Memasak makan malam tu memang tender dia dah. Dia akan balik dengan barang basah atau apa-apa bahan masak yang dia rasa dia nak makan.
Aku pula banyak uruskan kain baju macam melipat dan menggosok sebab boleh buat sambil duduk dan sambil tengok TV. Dia memang tak bagi pun aku menyibuk kat dapur tu.

Bab makan, memandangkan loya-loya dah tak ada- Aku makan macam biasa. Alhamdulillah tak ada pun mengidam benda pelik-pelik. Cuma kalau suami tanya nak makan apa, kalau A, A lah. Jangan tukar B. Siapa suruh kau tanya "nak makan apa?"~ Hahahahaha!
Cuma kesian jugalah sebab kadang-kadang hari ni A, esok A lagi. Lepas tu esoknya nak A lagi. Kahkahkahkah!

Secara keseluruhannya, trimester kedua aku sangat indah, Alhamdulillah. Betullah orang kata, trimester kedua ni menjadikan ibu balik kepada kehidupan asal (walaupun tak semua berjaya mendapatkannya). So for those yang berjaya mendapatkannya (macam aku), enjoylah sebab orang kata nanti masuk trimester ketiga, cabarannya lain pula.

Entri seterusnya nanti, aku akan cerita apa cabaran yang aku hadapi dalam trimester ketiga. Tunggu, tau!

Salam sayang
Dhiya

1 comment