Writing for Social Media by British Council


Writing class

Bismillah

Aku nak share ni Alhamdulillah management pilih aku untuk attend kelas writing for social media by British Council!

Kawan-kawan rapat aku semua tahu yang aku passion dalam menulis. Kerja pun in marketing department yang kerjanya membaca, menulis dan sangatlah banyak story telling. Aku memang fanatik dengan kerja aku. Jadi bila dapat peluang ni, aku happy sangat sebab boleh apply both in my carrier and hobby.
Lagi pula sekarang kan zaman digitalization, semua benda mesti go beyond paper and pen. We must appear out of space!

Kenapa aku excited sangat tentang kelas ni?

Bak nak cerita:

Kelas ni sepatutnya diadakan pada 26 Mac 2020. Tapi masa tu kan tengan lockdown, jadi semua pun tak boleh. 
Terbaru, bos minta PIC contact balik British Council untuk conduct balik kelas ni. Tapi nama aku tak ada dalam list. Aku sedih la kenapa Y2020 nama aku ada, tapi Y2022 nama aku digugurkan. Aku tak competent ke apa? PIC tu pun macam kerek dengan aku, nampak pilih kawan-kawan dia. Bila sampai kat bos, bos sendiri tulis nama aku dalam list yang dia nak suruh attend tu. 
Apa lagi, melompat kegembiraan lah aku!

Bila bekerja, dapat peluang pergi training dan belajar sesuatu yang baru adalah sesuatu yang sangat menyeronokkan. Adik-adik newbie sila dengar nasihat aku ni betul-betul. Percayalah cakap aku. Masa kat university kau rasa menyampah nak masuk kelas kan? Ha nanti masa kerja, kau akan menagih simpati dengan bos untuk attend kelas-kelas intensive macam ni sebab ni je peluang untuk kau grow, gain knowledge. Kalau tak, hidup kau dormant je kat kerusi pejabat tu sampai pencen. Eh

Ok berbalik kepada kelas ni. 
it's conducted by British Council. Bukan calang-calang organization ya. Trainer dia semuanya certified. Itu yang aku seronok. Kita nak cedok ilmu, kena berguru dengan orang yang betul-betul pakar dalam bidang tu kan. So peluang ni sangatlah aku hargai sebab sangat membantu aku untuk tingkatkan kualiti penulisan professional aku. Yea aku tau penulisan aku di sini agak santai, tapi aku buat begitu sebab aku dah penat be so serious dalam bidang aku. Hahahaha!

Untuk yang tertanya-tanya, aku bekerja dalam bidang farmaseutikal. Banyak baca pasal produk, science behind the products dan boleh menyelam sedalam dan sedetail physiology, anatomy, pharmacology ehhh dah macam subjek university dulu. Aku bukan bekerja di hospital, aku terjun ke dalam industri sebab aku rasa kerja kat hospital terlalu stagnant. 
Kalau orang tanya aku sebenarnya kerja apa? Entah. Tapi aku orang sains yang bercakap tentang kesihatan, ubat dan industri farmaseutikal. Life aku bertambah menyeronokkan selepas Covid-19 sebab industri aku antara industri yang hot. Haha! Aku hot wei!

Nanti lepas attend course ni, aku akan apply elok-elok untuk blog aku ni. Blog ni pun berdebu sangat adududu sebab kekangan kerja aku buat aku tak boleh nak santai-santai kat pejabat. 
Ya, aku hutang entri Makkah. Masih dalam draft, aku menulis perenggan demi perenggan. Semoga boleh publish sebelum tahun depan. Maafkan aku.

Dhiya
Workaholic dan sangat suka menulis, cuma tak sempat!

No comments