Pengalaman Menunaikan Umrah Sewaktu Pandemik - Disember 2021 (Makkah)


Bismillah

Ini adalah sambungan dari entri aku sebelum ini. Kali ini, aku kongsikan cerita kami di Makkah.

Day 6 (9 Dec 2021)

Mak abah kami dapatkan tukang tolak (kami upah pada harga SR450 seorang). Bukan kami tak mahu tolak sendiri, tapi mak abah yang suruh upah orang sebab aku dan F pun ni pengalaman pertama buat umrah. Jadinya biarlah masing-masing dapat fokcus pada ibadah umrah masing-masing. Syukur Ya Allah mak abah supportive sangat nak tengok aku dan F melalui pengalaman umrah yang sebaiknya. Aku juga yakin orang yang menolak mak abah pun dah buat yang terbaik dan sempurna. 
Untuk upah tukang tolak, kena beritahu mutawif awal tau. Jangan dah sampai Mekah baru nak order tukang tolak. Memang tak adalah jawabnya. Tapi jangan bimbang, mutawif dah tanya awal-awal kalau perlu tukang tolak. So decide cepat, dah sediakan wang tambahan ya.

Kami sampai Hotel Anwar Deafah lebih kurang 11malam juga. Mutawif bagi naik bilik sekejap selepas makan malam (beg masih bertebaran di aras lain) untuk selesaikan hajat, rehat sekejap tapi mesti turun balik ke bawah jam 12 malam untuk bergerak ke Masjidil Haram bagi menunaikan umrah pertama kami. Kebetulan, hari tu adalah Khamis. Di Saudi, Khamis malam Jumaat mereka meriah macam kita Jumaat malam Sabtu. Esoknya cuti. So Jemaah agak ramai dan masjid agak padat.

Kami berjalan menuju ke dataran masjid. Sampai di main enterence kena tunjuk umrah booking slot di apps Eatmarna pada polis yang jaga. During our time, ada satu je pintu yang membawa Jemaah ke dataran. Khas untuk yang berihram saja. Jemaah yang nak solat fardu, ada pintu lain yang bawa anda ke tingkat atas. Maksudnya, siapa yang pakai ihram (lelaki) je dapat masuk mataf (dataran). Jemaah perempuan macam linient sikit. Ad masa polis tak cek, kau boleh masuk cepat-cepat dan dapatlah solat di dataran. tapi kalau kena tangkap dengan polis sebab tak ada umrah slot, kau akan kena hambat keluar juga. 
Malam tu, rombongan kami masuk dengan tenang. Mak abah dah terpisah sebab laluan mereka berbeza. Mutawif pun dah pesan, jangan panik. Mak abah dalam jagaan orang yang amanah. Kat pintu masuk belah dalam, laluan lelaki dan wanita dipisahkan sebab polis nak cek beg. Aku dah cuak sebab terpisah dengan F. Tapi aku dah pesan kat F, tunggu aku kat depan. Aku kena tahan dengan polis wanita berjubah hitam. Dah cuak ni kenapa Ya Allahhh. Rupanya dia tanya aku sambal cek beg aku: Malizi? Aku angguk. Dia ajak aku angkat tangan sambal berdoa: 
F tanya aku kenapa lama sangat? Aku jawab polis tu doakan kebaikan untuk aku. Kami terus berjalan, menuruni tangga. Di anak tangga terakhir, aku angkat muka dan pandang depan. Nah, aku nampak Kaabah depan mata aku. Indescribable feelings. First time buat umrah, first time tengok kaabah depan mata sendiri. Allahu Akbar. Mata aku bergenang je mengenangkan kecilnya aku ni nak dibandingkan dengan izin dan peluang aku untuk sampai ke sini harini. 

Umrah malam tu- Walau padat, tapi aku boleh melangkah dengan tenang. Tak ada tolak menolak, tak ada tertinggal dari kumpulan malah aku dapat sentiasa dekat dengan F. Habis tawaf, kami dapat bersolat di belakang Maqam Ibrahim dan berjumpa balik dengan F dan ahli kumpulan kami sebelum menunaikan sa'ie. Kami naik ke tingkat 2 (masa tu, tak semua level dibuka sebab Jemaah tak ramai). Kami bersa'ie di atas perlahan-lahan dan chill-chill je sebab agak terasa penatnya. Yelah. datang dari Madinah dah 5 jam perjalanan lepas tu uruskan check-in hotel and non stop terus buat umrah. Fuh, mencabar. Tapi Alhamdulillah kami dapat siapkan umrah sebaik bertahallul dia tingkat 2 tu. Masa tu dalam pukul 2 pagi jugaklah. Mutawwif kata, siapa yang nak stay untuk solat Jemaah subuh, boleh stay sini dan jangan keluar. Sebab nak masuk balik takut dah tak boleh. Tapi aku dan F decide nak balik hotel sebab nak uruskan mak abah. Mereka mesti penat seharian berjalan. Aku nak cari beg kami (yang masih berada di mana-mana) lagi sebab dalam tu lah semua ada baju segala.

Sampai je di hotel, aku nampak mak abah dah bersandar di sofa lobi hotel. Cepat juga selesai. Mak abah cakap, puas hati lah bayar tukang tolak. Tenaga habis kat baca doa je. Alhamdulillah terima kasih Allah jagakan mak abah.
View perjalanan kami dari Madinah ke Makkah

Sebaik sampai, tukang tolak dah standby dengan wheelchair. Tukang tolak mak abah adalah orang Indonesia. Baik, ramah. Sembang-sembang, rupanya pernah duduk Pahang. 



View Kaabah selepas tawaf. Ni kira padat ni sebab menjelang hujung minggu



Sai'e. Alhamdulillah lapang. Tak sesak

Dapat beg, dapat masuk bilik- masing-masing tersadai kepenatan!

Bilik kami twin sharing. Mak + Abah satu bilik, aku + F satu bilik. Again, bilik kami sebelah-sebelah saja. Senang sangat nak urus mak abah.  Tapi as compared to hotel in Madinah, kau jangan expect bulan bintang sangat la ya. Bilik hotel di Makkah (Anwar Deafah ni) basic je. Kami duduk tingkat 10, dining hall kat M. Dalam bilik, kettle pun tak ada. Mujur aku bawa thermos untuk mak tapau air suam from dining hall tiap-tiap malam sebab mak memang sejenis minum air panas malam atau awal pagi.
Tapi yang paling aku syukuri, Anwar Deafah is just a walking distance from Masjidil Haram. Wallahi dekat walau tak sedekat Safwah Royal Orchid.

Day 7 (10 Dec 2021)

Free and easy 

Maksudnya apa? Maksudnya aktiviti bebas. Tak ada ziarah luar ke mana-mana. Jemaah boleh pergi masjid setiap kali waktu solat, boleh melontar (read=berbelanja), atau explore kawasan sekitar Masjidil Haram sendiri. 

Mak abah memilih untuk berada di bilik saja kecuali pada waktu solat. So apa kami laki bini buat? Biasalah kan. Kami explore kawasan Masjidil Haram ni seharian. Bila masuk waktu solat je, kami berlari ke masjid untuk solat. Waktu makan, kami balik sebab nak ensure mak abah makan. 
Lepas tu kami keluar lagi explore sungguh-sungguh. Masa ni kalau tengok step tracker aku, pernah cecah 30k steps/day sebab kerjanya berjalan je. Tapi Alhamdulillah tak ada rasa penat atau sakit apa. Alhamdulillah Allah beri izin.
View menghala ke dataran masjid. Banyak sangat burung. Lepas ni kalau nak pergi umrah, bawaklah makanan burung dan makanan kucing dari Malaysia. Beli kat sana maheiiii

TV dalam bilik hotel akan view ni je. Tak ada Netflix ya. 



View malam di dataran. Masa ni kami baru balik dari clock tower


Tempat lepak kami berdua. Dapat kopi secawan, kebab kebungkus- setel

Kami ke Clock Tower dan masuk ke mall dan kedai-kedai yang berjual makanan, jubah dan pelbagai barangan. Tapi to be honest, aku lebih suka membeli belah di Madinah, sama seperti banyak review yang Jemaah lain pernah cakap. Aku hanya beli sehelai jubah dan tiga helai sejadah di Makkah. Selainnya aku dah siap melontar di Madinah. 

Day 8 (11 Dec 2021)

Hari ni kami ada ziarah luar Kota Makkah dan sesiapa yang nak buat umrah sunat (umrah kedua), boleh bawa kain ihram sebab nanti bas akan singgah di masjid untuk bermiqat. Kami tak buat umrah sunat ni sebab nak buat keesokan harinya. 

Ziarah luar ni merangkumi beberapa lokasi termasuklah Jabal Tsur (singgah je dan Mutawwif akan kongsi sedikit sejarah), masyair Haji (Arafah, Mina, Muzdalifah) dan terakhir adalah masjid untuk miqat sebelum kami masuk ke Haram semula. Macam aku cakap tadi, kami tak buat umrah ni sebab kami plan nak buat esoknya. 


Dataran Jabal Rahmah. Kat sini ramai juga orang menjual macam sejadah, kopiah, tudung dll. Boleh beli sebab agak murah. Maksudnya kalua tak membeli di Madinah, boleh consider beli kat sini masa ziarah luar sebab hargany alebih murah berbanding di kawasan Masjidil Haram



Melawat masya'eer haji



Balik ke Haram, ke mana lagi kalau bukan ke tempat kegemaran 


Mak abah


Kami solat di dataran je sebab mak macam tak larat masuk dalam




Mak abah sebaik pulang dari masjid. Beginilah mereka hari-hari. Untuk orang tua, jauh juga rasanya Anwar Deafah ni ke masjid. Orang muda maybe tak rasa apa-apa. Banyakkan bersabar Insya Allah.
Sampai di hotel, kami terus ke masjid untuk tunggu masuk waktu Zohor dan balik untuk makan tengahari dan berehat. Bear in mind, aku bawa mak abah dan aku sangat pentingkan keselesaan mereka. Kalau mereka cakap penat, tak larat- Memang balik hotel terus jawabnya. Takde aku nak paksa-paksa duduk di masjid.
Kadang tu, aku balik hantar mak abah, kemudian kami patah balik ke dataran masjid berdua dengan F dan explore lagi sampai masuk waktu makan seterusnya baru kami balik ke hotel untuk makan dengan mak abah.
Begitulah rutin kami selama di sini. Aku juggle sebaiknya masa dengan mak abah dan juga dengan kekasih hati aku. Penat? Wallahi aku tak rasa pun malah aku rasa seronok sangat. Cuma, pastikan kesihatan kau terjaga dulu sebab nak kena jaga orang lain. Kau akan berjalan banyak. Macam aku, berulang hotel ke masjid dalam 3-4 kali sehari sebab hantar/ ambik mak abah. So carilah kasut yang selesa dan sesuai. 
Selebihnya aku dan F jadi explorer je. Seluruh ceruk area Masjidil Haram tu kami jelajah dan seronok dapat tengok suasana baru dan budaya orang. Paling penting, dapat rasa qahwa (kopi) yang perbagai rasa di sana. Tak dilupa, Bin Dawood Masjidil Haram!
          
Day 9 (12 Dec 2021)

Seawal 8am, kami dah berkumpul di depan hotel untuk bermiqat. Umrah harini dibuat waktu pagi sebab tak ada ziarah ke mana-mana. Mutawwif kata, kalau siap umrah pagi, petang boleh chill-chill di masjid. Jadi kami keluar ke tanah halal untuk miqat sahaja. Selesai miqat, kami terus ke masjid untuk menunaikan umrah. Umrah di awal pagi (around 10am) was great. Sejuk je rasa. Orang pun tak ramai sebab kebanyakan Jemaah balik hotel lepas solat Subuh dan akan slowly masuk balik menjelang waktu Zohor. 
Kami decide untuk berlama sikit di mataf. Kami beritahu Mutawwif yang kami akan gerak sendiri ke Safa untuk sai'e nanti. Aku duduk sorang-sorang depan Kaabah me-time situ. Ada masa aku senyum, ada masa air mata aku mengalir. Sengaja melayan perasaan sendiri sambil sebut doa-doa yang aku nak sebut.
Kami aim habis umrah around 11am dan nak solat Zuhur di mataf sebaik tawaf. Tapi bila dicongak-congak, takut lambat pula habis umrah sebab lepas solat nak kena sai'e dulu. Takut kelaparan pulak mak abah haha! So F cakap kita selesaikan sai'e dan tahallul dan solat Zohor dalam tempat sai'e. Lepas solat kita boleh terus balik hotel. Jadi taklah lambat sangat. 
Aku redha je walau dalam hati teringinnyyaaaa nak solat depan Kaabah. Tapi demi mak abah dan ikut cakap suami, aku lapangkan dada. At least aku masih solat jemaah di dalam masjid. 

Bas kami di Masjid Tana'im, berhenti untuk miqat. Kena ambik gambar sebab takut lupa. 

Bismillah. Umrah kedua









Umrah kedua ni, kami berdua je. Seronok sangat sebab dapat beribadat dan jalan berdua


Odw balik ke hotel. Bagi makan burung dulu



Another night view of Masjidil Haram




Rasanya semua jenis minuman dan makanan kami dah rasa, cuma tak ada rezeki nak makan Al Baik. Al Baik ni macam KFC di Malaysia tapi katanya lagi sedap dan selalu sold out
Petang selepas asar, kami bawa mak abah jalan-jalan membeli belah dan terus ke masjid untuk solat Maghrib dan Isya'. Aku tak bawalah mereka sampai ke Clock Tower sana sebab jauh. Kesian mak abah kena jalan jauh nanti. Pergi balik ke masjid pun mereka jalan slow je, dan biar jemaah lain balik dulu. Takut kena tolak katanya.

Yang kelakanya, lepas hantar mak abah balik Isyak tu dan makan di dining hall, F ajak aku keluar lagi. Katanya nak mengopi! Maka kami pun berpatah baliklah ke mall di Clock Tower untuk mengopi dan bersembang. Aku rasa happy sangat sebab rasa macam dapat spend masa dengan F kat sini sembang tentang benda yang kadang kami tak sempat sembang pun ketika di rumah. Thanks Allah for this opportunity. Kiranya ni macam masa untuk kami align balik family kecil kami Alhamdulillah!

Day 10 (13 Dec 2021)

Umrah kami hampir ke penghujungnya. Pagi ini adalah sesi free and easy. Petang membawa ke malam nanti kami akan mendaki Jabal Nur di mana terletakkan Gua Hira' yakni tempat Nabi SAW menerima wahyu pertama.

So pagi tu macam biasalah.Hotel-masjid-hotel-Clock Tower mencari pahala. Selebihnya kami rehat (sebab malam nanti nak guna tenaga) dan mula mengemas beg untuk pulang ke Malaysia.

Pendakian bermula lewat waktu Asar. Mak abah kami tinggalkan di hotel. Aku dah pesan pada pekerja dining hall untuk siapkan dinner mak abah dan minta dihantar ke bilik. Aku tak harap mak abah turun sendiri ke dining hall sebab mereka macam mamun lagi dengan lif. Orang tua kan. Mana nak familiar dengan benda-benda gitu. All this while, mereka memang turun naik dengan aku.
Mutawwif kata kita kena sampai ke puncak sebelum waktu Maghrib supaya kita boleh solat di sana on time dan tidak gelap. Ya Allah pendakian ini tak mudah ya bagi seorang Dhiya yang tak aktif. Aku hampir fade-up sebab tinggi sangat dan anak tangga batunya besar-besar, lebih kurang 600 anak tangga. Kaki aku lenguh woi! Along the way, macam-macam benda positif aku terpaksa ulang dan sebut untuk naikkan motivasi aku untuk sampai ke puncak. Alhamdulillah akhirnya sampai juga ke puncak di mana Nabi pernah berdiri dan bersendirian di situ menerima wahyu. Masuk waktu Maghrib, kami solat berjemaah di atas sana. Thanks F juga sebab bersabar dengan aku.
View dari atas. Ni baru separuh pendakian tau. 
The top

Night view


Inilah dia Gua Hira'. Lokasi dia macam menurun sikit dari pelantar top tu. Aku tak turun sebab ramai orang dan agak berhimpit-himpit. F je yang pergi
Tips: 
1/ Kalau nak minum air, minum untuk basahkan tekak saja. Kat atas sana tak ada tandas untuk buang air kecil. Nanti tak selesa pula nak solat sambil tahan kencing. Nak turun pun sepasal juga.
2/ Bawa botol spray untuk ambil wuduk.
3/ Bawalah makanan ringan dan minyak urut. Kat atas sana ada satu gerai jualan. Ada jual buah dan air kalau rasa lapar tak boleh tahan. Tapi harga dia mungkin agak mahal sebab premium service- Makan atas bukit. Hahaha!
4/ Bawa headlamp untuk persediaan waktu turun nanti. Laluan turun gelap dan bertangga. Salah step boleh jatuh tercium batu. Kalau boleh jangan guna lampu  handphone untuk suluh jalan turun sebab dikhuatiri phone tu jatuh dan tak dapat dijumpai lagi sebab jatuh jauh ke jurang.

Hala balik, kami makan nasi unta dan singgah di kedai jus.

Sampai bilik, aku tengok mak abah dulu. Alhamdulillah dinner mereka sampai ke bilik. All good. Malam ini adalah malam terakhir kami di Makkah. Esok adalah hari kami akan tawaf wada' dan akan meninggalkan Makkah Al Mubarakah.

Day 11 (14 Dec 2021)

Last day of our umrah trip. Pagi tu macam biasa saja. Masih ada  masa untuk membeli belah sebelum semua beg perlu disiapkan dan dihantar ke lobi untuk dimasukkan ke dalam bas.

Kami menunaikan tawaf wada sekitar jam 11pagi dan balik ke hotel untuk makan tengahari, bersiap (tukar baju), solat Zohor di bilik dan terus turun masuk ke dalam bas. Untuk makluman, lepas tawaf wada' kita tak boleh stay dalam Masjidil Haram untuk solat jemaah dan kena bersegera meninggalkan Makkah. Along the way pun, dah tak boleh nak berlewah-lewah nak selfie ke nak sedekah ke apa. 

So selesai semuanya, kami masuk ke perut bas lebih kurang jam 3pm, untuk ke Airport Jeddah untuk penerbangan jam 11 malam. 
Tunggu bas untuk ke airport

Hotel Anwar Deafah kami. Alhamdulillah walking distance untuk ke masjid

View menuju ke airport. Padang pasir je. Masa ni sayu sangat sebab dah keluar dari tanah Haram

New Jeddah Airport


Urusan di airport Alhamdulillah dimudahkan. Take off was on time, 11 malam. Perjalanan mengambil masa 8 jam + 5 jam. Kami sampai di ruang udara Malaysia sekitar 12 tengahari. SOP di KLIA agak ketat. Macam-macam kena declare termasuklah kena buat swab test. Alhamdulillah asbab aku bawa mak abah, kami dapat fast lane. 

Masya allah. Umrah kami selesai. Kami selamat sampai dan ada transporter ambil kami ke kereta kami dan kami balik ke Pahang untuk berkuarantin di rumah mak abah. Masa tu hujan dah mula lebat sebelum bermulanya banjir teruk Dec 2021. Kami hampir tak dapat pulang ke KL selepas hoem kuarantin sebab jalan ke KL banyak yang rosak. Tapi Alhamdulillah kami dapat juga balik tapi guna jalan jauh- Jalan Muadzam.

Demikianlah sedikit perkongsian umrah kami pada Dec 2021 sewaktu pandemic dan masih banyak restriction oleh kedua-dua negara- Malaysia dan Saudi.
Semoga memberi manfaat dan Insya Allah ada satu lagi entri aku akan tulis untuk summarize tips sewaktu di sana.

Terima kasih kerana sudi membaca. Doakan aku dapat ke sana lagi.

Dhiya

No comments