Pengalaman Menunaikan Umrah Sewaktu Pandemik - Disember 2021

Bismillah

Inilah entry paling istimewa aku nukilkan di sini selepas entry nikah dan kelahiran Nuha.

Alhamdulillah
Untuk pertama kali dalam hidup- Aku, F serta mak dan abah aku telah menunaikan umrah pada 4 Disember 2021 yang lalu. Untuk mak dan abah, ini adalah come-back pertama mereka since haji mereka pada tahun 1995. Lama kan? Semua dengan izin Allah.

Sebenarnya dah lama mak abah menyebut nak ke sana. Tapi aku macam tak kisah atau tak faham. Sampailah satu tahap, mungkin berkat doa mak abah- Aku terpujuk hati juga dan aku terus suarakan hajat aku pada F dalam masa yang sama mengajak dia bersama. It's a long process juga sebab F ni sibuk dan aku tak put hope sangat untuk dia ikut. Tapi aku slowly pujuk dia, petang-petang buka channel Al-Hijrah untuk tengok Makkah Live sebelum masuk waktu solat.
Lama-lama, dengan rela hati dia menerima ajakan aku tanpa banyak soal. Alhamdulillah. This was around October 2019.

After few surveys, aku approach Andalusia dan pilih tarikh 6 April 2020 selepas bayaran deposit dibuat. Masa tu kami daftarkan sekali Nuha pada harga toddler. Terujanya aku bukan kepalang, akan menunaikan umrah bersama orang tersayang.

Tapi siapa sangka, Covid-19 datang menyerang dan akhirnya dunia terhenti pada March 2020. Umrah kami pun sama tertangguh walhal mak abah dah buat persiapan. Aku terpukul. Kenapa; di saat kami semua dah bersedia, tapi kami masih belum boleh ke sana. Apa sebenarnya di depan; yang Allah sedang aturkan untuk kami. Aku secara peribadi sangat sedih sebab aku bawa harapan mak abah. Dan aku juga mengaku, kerana terlalu banyak dosa aku- Sebab tu Allah kata 'nanti dulu'.

Andalusia called aku- Bagi pilihan samada untuk refund atau tunggu. Mak cakap jangan refund, kecuali mak abah mati. Kita akan tunggu sampai boleh. Separuh kaki kita dah sampai sana. Itu kata-kata dan doa mak. Aku ikutkan saja. Selama itulah kami menunggu. Lockdown demi lockdown- Vaksin dua dos- Pelbagai SOP dunia dan dalam negara berubah-ubah- Kita taat saja tanpa kerenah.

Sehinggalah PM umumkan kebenaran rentas negeri pada Oktober 2021, bersama dengan kebenaran rentas negara dan umrah- Aku macam terdetik; "Eh, is this the right time?" Tapi aku masih biarkan lagi. Masa tu aku tengok ramai artis dan influencer dah start ke sana. Andalusia called lagi- Offer the dates dan aku masih biarkan ia berlalu. Aku cakap, aku nak pergi Y2022. Lagi pula aku ralat sebab kanak-kanak tak boleh pergi. Macam mana aku nak tinggalkan Nuha? Aku hampir putus asa. Tapi aku tak cakap pada siapa-siapa. Aku diam dan berfikir sendiri je.

Tapi siapalah aku untuk ubah aturan-Nya. Tiba-tiba saja- Tak ada ribut taufan, aku buat decision yang kami akan terbang pada 4 Disember 2021. Orang pertama yang aku call adalah abah. Masa tu abah di masjid dan aku dengar dia menangis di hujung talian. Dia macam tak percaya. That was in end October 2021. Maksudnya kami ada masa untuk bersiap lebih kurang sebulan je. (In fact, it's less than one month actually!)
Nuha? Aku lupa yang aku ada kakak yang sentiasa sudi dan terbuka tangan untuk tolong jagakan Nuha. Semuanya selesai bagai sekelip mata. Allah bagi mudah!
View Kaabah pertama dalam gallery phone aku. It was our first umrah, around 12am Friday.
Long story short, akhirnya kami terbang juga pada 4 Disember 2021. Tak terungkap perasaan aku masa tu. Touch down di airport Jeddah menangis, masuk masjid Nabawi menangis, masuk Raudhah menangis dan paling penting, masuk Masjidil Haram tengok Kaabah dengan mata kepala sendiri untuk pertama kali dalam hidup- pun menangis. 
Menangis for no reason tapi aku bersyukur- Punyalah banyak dosa aku, tapi Allah tetap izin aku datang sebagai tetamuNya. Malu dengan Dia, tapi dalam masa yang sama sangat mendambakan kasihNya.

Insya Allah there will be another separate entries, sharing with you the experience there. 
Aku rasa sangat bersyukur sebab di sebalik tertangguhnya perjalanan aku pada April 2020, rupanya Allah sedang menyiapkan satu pengalaman perjalanan yang sangat mudah sewaktu pandemik ni. Wallahi aku tak ada bersesak sedikit pun untuk ke mana-mana ruang dalam Haramain. Aku tak ditolak orang, malah aku tak pernah berebut dan menolak orang. Allah betul-betul jaga dan layan aku Alhamdulillah Masya Allah. 
Sebab tu (aku ulang)- Aku malu. Segunung dosa aku bawa, selaut kasih sayang Allah beri. Kalau tak insaf dan tak bersyukur, aku sangatlah rugi.

Checklist sebelum berangkat
- Passport
- Dokumen yang diperlukan oleh agensi umrah (perlu rujuk dengan agensi masing-masing)
- PCR test sebelum berangkat (24-72 jam sebelum berlepas) Kami dulu 72 jam, pada harga RM150 seorang. Alhamdulillah reliable price.
- Install apps Eatmarna dan Tawakkalna

Checklist upon arrival
- Kebenaran kuarantin di rumah (kena apply beberapa hari sebelum berangkat pulang)
- PCR test di KLIA (percuma)

Cerita bersambung di entri seterusnya, ya!
Pen off, 
Dhiya

2 comments

  1. Alhamdulillah. Syukur. Semoga nanti kembali lagi dan berdoa yang tak henti PC pun dapat ke Sana bersama-sama keluarga. Aamiin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih. Semua Muslim akn sampai ke sana pada waktu dan masa yang allah dah tetapkan. Amin

      Delete