PAC Pegawai Tadbir dan Diplomatik 2017 Hari Kedua


PAC Pegawai Tadbir dan Diplomatik hari kedua.

Datang awal macam semalamnya. Siapa-siapa yang dapat PAC di kota metropolitan (macam INTENGAH atau INTAN BUKIT KIARA), silalah rancang perjalanan anda. Pusat PAC anda terletak di tempat yang sangat sesak!

Anda sepatutnya tahu ahli kumpulan anda dan di mana lokasi bilik untuk pengucapan BM, pengucapan BI, perbincangan kumpulan BM dan perbincangan kumpulan BI. Hari kedua hanya ada 4 slot ini sahaja.

Pengucapan awam BM dan BI

Masih ingat dengan pegawai penilai yang sentiasa memerhatikan anda dalam LDK semalam tu? Pegawai tu masih ada untuk menilai gerak langkah anda dalam semua slot hari kedua ini. Jangan bimbang, dia bukan polis ataupun pengawas. Dia takkan cakap apa-apa. Dia cuma tengok anda dan nilai sahaja. Behave. Tu je
Dalam masa yang sama, akan ada seorang panel yang menilai pengucapan anda. Jangan takut. Panel ni semua baik-baik. Ada je yang kelakar mungkin nak kurangkan gemuruh kita.
Tips: Masa yang diberikan adalah 5 minit. Pastikan anda berlatih bercakap depan cermin 2-3 kali jika tidak berapa yakin. Insya Allah anda akan ok :)
Boleh bawa teks ke? Pada saya, bawa jelah. Tapi JANGAN baca. Kalau anda yakin dan ingat isi penting, lebih baik janganlah bawa. Panel tak akan marah atau tegur pun jika anda bawa teks. Yang jejaskan markah anda apabila anda tergagap-gagap dan tercungap-cungap di depan tu.

*Tips di atas adalah untuk pengucapan BM dan BI

Perbincangan kumpulan BM dan BI

Pegawai penilai masih memerhatikan anda. Untuk perbincangan kumpulan ni, anda akan duduk atas kerusi, dalam bentuk separa bulatan. Panel akan berada di hadapan anda dan dia akan buka tajuk perbincangan kumpulan dari dalam sampul surat pada waktu itu juga.
Maka terkulat-kulatlah anda sebaik mendapat tahu tajuk berkenaan. Ada panel yang baik hati membenarkan anda Google maklumat untuk beberapa minit sebelum perbincangan kumpulan dimulakan. 
Tips: Harus ada kerjasama dalam kumpulan. Sebab tu sangat penting untuk kenal ahli kumpulan, make friend with them and built rapport. Sebelum mulakan perbincangan, ambil masa lagi 2-3 minit untuk rancang dan strukturkan perbincangan anda. Capai kata sepakat dengan ahli kumpulan. Panel perbincangan BM saya bagi tips: Gunakan struktur What Who When Why How untuk berbincang. Perbincangan adalah selama satu jam. Pada pendapat saya, orang pertama yang memulakan perbincangan kena ignite definisi tajuk tu dulu. Selepas itu, saya yakin idea akan datang mencurah-curah. Cuma, jangan berebut sewaktu ingin bercakap dan jangan menyampuk secara kasar. Gunakan ayat-ayat manis seperti "Boleh saya tambah sedikit idea saudara tadi?" atau "Bercakap tentang idea saudari tadi, saya nak kongsikan pula tentang...." Ha kan bunyi macam sopan.
Paling penting, jangan tamak nak bercakap sorang je. Encourage each other and make everyone have a chance to talk. Kau cakap banyak tak semestinya kau dapat markah banyak dan tak semestinya juga kau pandai dan hebat. Bagaimana anda menangani counter idea, memberi peluang, menerima pendapat orang serta kemahiran komunikasi lain seperti gerak badan dan eye contact adalah jauh lebih penting dalam penilaian panel.

*Tips di atas adalah untuk perbincangan BM dan BI

Tamat PAC hari kedua! Yep. Hari kedua jauh lebih pendek berbanding hari pertama. Tapi tekanannya sama saja. PAC saya tamat seawal jam 12.30 tengahari. Tiada makan tengahari disediakan. Sebaik tamat, anda perlu pulangkan nombor badan dan bolehlah pulang dan bersedia untuk ujian psikometrik secara atas talian yang boleh diakses dari mana sahaja, melalui sebarang peranti bermula lebih kurang jam 3 petang. Pautan ujian tu selalunya akan diberi oleh pegawai SPA dan anda ada tempoh selama 24 jam (sehingga 3 petang keesokan harinya) untuk jawab soalan tu. Jangan bimbang sangat tentang ujian psikometrik tu. Walaupun ada hampir 400 soalan, tapi jawab sajalah dengan santai.

Alhamdulillah PAC saya selesai. Sekarang tunggu keputusan saja. Saya tak letak harapan tinggi pun untuk temuduga. Saya dah hadir 5 kali temuduga PTD jadi dah tak rasa excited atau hebat pun sebab saya dah tahu apa yang ada dalam sesi temuduga tu. Hahahahah! Apa yang saya harapkan adalah saya dapat buat yang terbaik dan gunakan pengalaman lalu sebagai guidline jika terpilih untuk temuduga kelak.

Selamat maju jaya untuk calon PAC yang akan datang!

Dahlia

No comments