Rindunya Kampung :(


Bismillah

Abah saya berasal dari Perak, manakala emak pula dari Selangor. To be exact, kampung abah di Tanjung Piandang dan kampung emak di Tanjung Karang. Sewaktu kecil, saya jarang dapat balik ke kampung. Almaklumlah, dulu-dulu kan macam susah sikit. Emak dan abah pun masa tu fokus nak sekolahkan saya dan dua kakak. Manalah ada ruang nak fikir vacation and whatsoever :(

Tapi kalau sekali sekala dapat balik ke Tanjung Piandang tu, sayalah orang yang paling seronok. Masa tu masih di sekolah rendah jadi yang saya tahu hanyalah main-main-main. Hahhaahha!


1. Mengail ikan puyu dan sepat di parit dengan rumah tok

Haruslah tok (perempuan) yang akan bawa saya ke parit tu. Kadang-kadang dia dah awal-awal letak 'kirai' untuk mengumpan ikan. Seronoknya bila angkat je mata kail, ada ikan yang tengah menggelupur!

2. Naik basikal ke Ban Pecah

Ban Pecah ni di belakang rumah tok saja. Kalau naik kereta boleh, tapi jalan agak sempit. Jadi saya selalu pinjam basikal tok sedara saya dan ke sana perlahan-lahan sambil abah mengekor dari belakang! Tok selalu pesan jangan 'buat tak tentu hala' kat situ sebab situ tempat orang 'buang' benda tak elok. Ish~ Tapi Alhamdulillah setakat ni tak adalah benda-benda pelik berlaki. Ban Pecah tu pun sudah dibuat jalan raya besar persisir pantai. Ah rindunya!

3. Bau ubat nyamuk & kelambu

Ini paling legend . Masa tidur adalah masa yang paling saya rindu. Tok akan pasang ubat nyamuk Fumakilla tu dan akan letak atas tudung periuk. Mak pula akan pasangkan kelambu dan saya selalu main di dalam kelambu tu.

Oh my dear! Saya rindu sangat nak balik kampung. Insya Allah hujung Januari depan kami akan pulang sebab sepupu saya akan berkahwin di rumah tok sebab emak dan ayahnya bekerja di Sarawak.
Saya akan bawa suami saya untuk explore semua kenangan tu!

1 comment

  1. dah lama tak guna ubat nyamuk berlingkar tu. Main byg2 bia pasang pelita best..

    ReplyDelete