Resepi Ikan Bakar Cicah Kicap Bawang Mudah


Bismillah

Ketuk kuali!

Lama sungguh tak menulis dan berkongsi resepi. Berkongsi resepi ni bukanlah sebab saya hebat atau acah-acah chef, tapi saya buat semua ini sebab saya nak kongsikan semua resepi yang saya pernah cuba.

Sejak berkahwin ni, emosi memasak tu lain sikit. Mungkin sebab kita rasa kita memasak bukan untuk perut kita seorang. Ada suami yang akan pulang dan merasa makanan kita dan dari situlah wujud satu perasaan tanggungjawab yang lebih dalam hal masak-memasak ni :)

Ha.
Meleret membebel lagi.

Jom tengok resepi mudah saya ni. Seriously mudah!


Bahan-Bahan Ikan Bakar:

1. Ikan cencaru/ ikan kembung/ apa-apa ikan yang anda suka
2. Garam + kunyit
3. Daun kunyit

Cara-cara:

1. Lumur ikan dengan garam dan kunyit
2. Biarkan seketika
3. Balut dengan daun kunyit seperti dalam gambar
 4. Bakar atas pemanggang ajaib sehingga masak

 Bahan-bahan Kicap Pencicah:

1. Sebiji bawang besar dihiris nipis-nipis
2. 3 tangkai cili kecil dihiris
3. Perahan air limau nipis
4. Kicap
Cara-cara:

Masukkan semua bahan tadi ke dalam mangkuk dan kacau rata. Siap

Tak payah menu lain dah. Makan dengan nasi panas lepas tu tersadai macam ular sawa. Hhahahaahah!

Selamat mencuba!

Dhiya

2 comments

  1. Sedap ni...dh lamo tak buat cam ni..maklunlah skrg ikan pun mahai

    ReplyDelete
  2. Woiiiitt..buat aku trliur je la korang berdua ni..huhuhu

    ReplyDelete