Dhiya ke Kelas Menjahit Artcraft!


Bismillah

Hujung minggu lepas, saya berpeluang menghadiri kelas jahitan di USJ. Dah lamaaaaaa sangat berhajat nak belajar menjahit ni. Asalnya teringin nak buat baju kurung sendiri je, tapi lama-lama saya terfikir; banyak benda lain aku boleh jahit selain dari baju kurung sendiri.

Akhirnya selepas beberapa ketika follow IG Kelly ni, saya tekad untuk hadir ke kelas yang dianjurkan. Kelas yang ditawarkan banyak; dari basic hinggalah ke advance. Tapi saya ambil kelas yang paling asas sebab nak tahu basic knowledge dulu. Yang bestnya, bayar yuran pendaftaran dan semua disediakan oleh penganjur dari sekecil-kecil bahan hinggalah sebesar-besar fabrik dan mesin jahit! Dan yang bagusnya juga, kelas ni satu hari saja. Jadi tak drag plan kita yang lain-lain tu. Tapi kalau kata tak siap dalam tempoh sehari kelas tu, kita boleh datang lagi bila cikgu ada dan sambung belajar tanpa bayaran tambahan. Huhu!
Kelas bermula 11 pagi. Sebaik tiba, Kelly dah tahu yang saya akan buat projek asas. Jadi dia suruh saya pilih 1 projek besar (macam pouch atau kotak make-up) dan dua projek kecil (macam bekas pensel dan uncang).
Saya pilih button pouch, kotak pensil berzip dan passport holder.

Dan momen yang palinggggg seronok adalah memilih fabrik! Kedai Kelly ni kecil tapi syurga untuk fabrik yang pelbagai warna dan corak. Memang rambang mata dibuatnya! Beberapa kali saya tukar fabrik sebelum dipotong sebab tak boleh buat keputusan punya pasal.

Belajar menjahit bukan terus potong kain dan jahit. Mula-mula kena belajar trace pola dulu. Trace pola ni pula kena faham, samada kena tambah basi atau tidak. Material pun bukan kain semata-mata. Saya belajar banyak jenis interface yang buat kain jadi gebu, keras dan tidak lembik dan bagaimana nak guna seterika supaya interface melekat elok pada kain.

Pola untuk semua projek saya siap juga dalam masa 2 jam. Lepas tulah baru cikgu ajar cara nak guna mesin jahit dan kemudian barulah diajar macam mana nak gabungkan kain, top stitch untuk bagi kemas cantuman fabrik dan banyaaaaaaaaaaaak lagi.

Memandangkan saya ni seorang amatur, jadi perlahan la juga. Tiga projek, walaupun nampak kecil dan ringkas, boleh tahan juga terhegeh-hegehnya. Huu! Tapi bila dah nampak bentuk projek kita tu, rasa seronok dan teruja sangat sampai cikgu cakap: "Sabar, D..Sabar D..Awak ni dah advance pulak"
Passport holder dan button pouch saya
Dan inilah dia 3 projek yang saya buat sendiri dengan bantuan cikgu Rebecca! Yeay!
Projek ni dengan rasminya siap pada pukul 7.30 malam. Kemas-kemas barang terus hai-hai bye-bye, terus pecut ke surau untuk solat Maghrib dan cari suami saya sebab dia dah tunggu lama.

Insya Allah saya akan datang balik ke kelas ni untuk projek yang lain terutamanya projek sling bag dan doctors bag. Teruja sangat!

And to dearie husband, please buy me a sewing machine for my birthday present. Thank you. Ups~

Dhiya

2 comments