Semua Dalam Satu


Bismillah

MH370
Masih sepi. Liputannya juga semakin kurang. Tak macam 2-3 minggu pertama dahulu. Tapi saya mengikuti perkembangannya. 
Lama-lama saya tak boleh menolak yang isu ini ada kaitan dengan konspirasi Amerika. Maaf. Jangan saman saya. Tapi gerak hati saya kuat ke arah itu.
Saya masih optimis bahawa kesemua penumpang MH370 masih selamat. Selagi tiada bukti serpihan pesawat timbul di Laut Hindi, selagi itu saya yakin mereka masih hidup.Saya bercakap sebagai seorang manusia. Humanity akan membuatkan kita lebih menghayati isu ini.

Tudung
Malaslah nak cakap lebih pasal jenama tudung dan isunya. 
Pada pandangan saya, pertama sekali kena betulkan balik niat bertudung. Tanya diri: KENAPA KENA BETUDUNG?
a) Bertudung sebab Allah (fitrah menerima tu datang dari hati dan sukar diterangkan)
b) Bertudung sebab fesyen?
Rasanya kalau kita ikhlas bertudung, kita tak akan bertekak tentang hal ini. Mahal atau murah bukan menjadi persoalan sebab matlamat utama kita adalah mencari yang patuh syariah. 

Bas Terbalik
Kenapa-
Sejak kebelakangan ni banyak sangat kemalangan melibatkan bas?
1. Kemalangan di PLUS- pemandu maut
2. Bas sekolah membawa pelajar terbalik- Ada pelajar maut
3. Minggu lepas ada bas terbalik di Pulau Pinang kan?
4. Hari ni di Bentong- Transnasional terbalik dan ragut 3 nyawa
Itu belum kira kes terburuk di Genting tahun lepas.
Sekarang ni, bas yang saya naik setiap kali ulang-alik ke kampung pun macam dah menakutkan saya. Ramai pemandu muda dan memang terasa sangat kegelojohan pemanduan mereka. 
Kalau yang nampak 'budak' tu, saya tegur juga. Tapi ada yang menyindir kita balik. Saya memang tunggu masa mengumpul bukti. Kalau hilang sabar nanti, saya akan tulis surat.

Cukup. Tiga topik yang saya gabungkan jadi satu. Kalau saya bincang satu persatu, boleh jadi panjang dan menimbulkan arguments. These are just my 2-cents idea that are genuinely come from my heart. You might have yours.

Selamat berhujung minggu,
Dhiya

No comments