Ubatlah Duka!


Khamis, 24 November 2011.

Ini memang sebuah kesalahan. Tapi biarlah kita gantikan ia dengan keinsafan.

Saya sedar saya bukan seorang yang sempurna. Maka saya juga memang tidak layak untuk mendapat yang sempurna. Tapi jauh di sudut hati, semua manusia mengidamkan kesempurnaan termasuklah saya.

Atas kekecewaan dan kesedihan yang saya alami, saya berazam untuk merubah sesuatu. Memang untuk mengubah sesuatu yang rutin adalah sukar. Hilang sesuatu yang kita biasa ada adalah sesuatu yang janggal. Tapi apa boleh buat. Untuk mendapat yang lebih baik, kita sendiri perlu menjadi baik terlebih dahulu. Inilah namanya mujahadah. Semoga Allah menerima usaha dan jihad hati kami ini dan dimudahkan jalan untuk perjuangan seterusnya.

Saya akui silap saya juga. Saya benar-benar rasa bersalah dan berazam untuk membetulkan kesilapan ini. Saya berdoa agar Allah mudahkan niat ini untuk diterjemahkan kepada perbuatan. Allah, bantulah hambaMu ini!

Seperti memasak, janji saya agar rasanya tetap sama. Cuma apa yang berbeza adalah rencah dan langkahnya sahaja. Semoga Allah mudahkan urusan kita dalam jalan juang yang penuh cabaran ini. Sungguh, Iblis sangat benci kepada orang yang waima baru berniat untuk berbuat kebaikan. Semoga Allah tidak akan membolak-balikkan hati kita.

Setiap Muslim punya satu senjata dalam dirinya- Doa. Itu janji Allah.


Firman Allah Taala maksudnya:

"Dan Tuhanmu berfirman: Berdoalah kepada Ku, nescaya akan aku perkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembahKu akan masuk Neraka Jahannam dalam keadaan hina."
(Surah Ghafir, ayat 60)

Dan Dia tak pernah memungkiri akan janjiNya...Mari kita tauhidkan ayat ini. Semoga hati kita tsabat dan terus istiqamah menyerah diri padaNya.

Untuk yang mengerti, inilah luahan hati saya. Pasti rasa itu tak akan berubah. Cuma rencah dan langkahnya saja akan berbeza. Mari kita usahakan demi sebuah kehidupan yang lebih baik. Insya Allah.

Salam sayang,
Dhiya

p/s: Dari hati ke hati...

No comments