Sembang Malam Minggu

Sembang kami agak berat dan serius malam tadi.

Entah bagaimana kami boleh cekal hati untuk berbicara soal itu.

Samada saya atau dia, kami sedar yang kami bukanlah orang yang terbaik untuk bercakap tentangnya. Tapi kami yakin, dalam diri kami masih ada kasih sayang Allah yang mengkehendakkan kami menjadi hambaNya yang terbaik. Itu kami pasti.

Saya tahu apa yang saya katakan itu menghentak dan memukul kuat perasaan kami . Ya, kami sedang melukai hati kami sendiri. Malu rasanya untuk memberi nasihat dan pendapat kerana saya juga bukan orang yang layak. Tapi kami berdoa semoga ini menjadi turning point sebenar untuk memperbaiki diri, Insya Allah...

Bukan mudah untuk bermujahadah (bersungguh-sungguh) dengan apa yang kita impikan. Susah! Sangat susah. Kami sedar akan tanggungjawab masing-masing, tapi masih terasa perjuangan itu sesuatu yang menyakitkan.

Saya bukan orang yang layak untuk bercakap tentang hal itu. Tapi boleh jadi kalau terus disimpan, ia akan menjeruk perasaan yang lama-lama membawa kepada sakit hati dan nipis iman. Biarlah pahit, akan tetap saya katakan. Supaya kita sedar, saling menyedarkan dan saling disedarkan. Mungkin benar: Jangan lihat pada orang yang berkata-kata, tapi renunglah apa yang dia katakan. Mungkin?

Allah, sedarkan kami akan kelebihan sabar dan mujahadah di jalanMu!

p/s: Allah, berikan yang terbaik buat kami!

No comments